Zorg voor getroffenen voorkomt een crisis

Post

Niet elke crisis is gekoppeld aan de inzet van de parate diensten en alarmeringen via 112. Ook een grote renovatie van je huis kan als een bedreigende situatie worden ervaren. Zeker als je dat niet zelf kunt bepalen. Het is de kunst om vanuit inlevingsvermogen met de getroffenen een echte crisis te voorkomen. Dit filmpje laat perfect zien hoe je door pro-actief te communiceren heel veel narigheid kunt voorkomen.

De situatie
De ingrijpende renovatie van huurwoningen vraagt veel van de bewoners. Aan de ene kant is het prettig als mensen tijdens de verbouwing in hun huis kunnen blijven, maar aan de andere kant moeten ze dan wel kunnen omgaan met de stress van een tijdje bouwvakkers over de vloer. De rust in huis wordt telkens verstoord door andere werkers. En dus worden bewoners lastig gevallen in hun privé-domein.
Wie daar simpel overheen stapt houdt geen rekening met de gevoelens en zorgen van mensen. Die zorgen kunnen divers zijn. Denk aan puur praktische vragen, zoals wanneer moet ik thuis zijn? In welke ruimte wordt er gewerkt? Waar kan ik mijn spullen laten als ze in een ruimte moeten zijn? Maar ook vragen uit onzekerheid: wat komen ze precies doen? Kan ik die mensen wel vertrouwen?

BAM Woningbouw W&R heeft daar oog voor:

Als corporatie is er ook de zorg voor bewoners. Deze willen graag een woning voorzien van hedendaags comfort. Lagere woonlasten. Een gezonder leefklimaat. Vooral ook: fijn wonen in een goede straat, buurt en wijk. Veel woningen van voor 1975 kunnen niet meer aan de wensen van de bewoners voldoen en hier biedt renovatie uitkomst. Voor bewoners is renovatie immers ingrijpend, dit realiseren wij ons. We hebben het over hún thuis. In de praktijk worden bewoners vaak onvoldoende betrokken bij de keuzes en staat renoveren vaak synoniem voor overlast en onduidelijke processen. Als bewoner ben je dan niet snél enthousiast voor renovatie. Daarom maakt W&R-Renovatie gebruik van de Bewonersservice. Een dienst die bewoners en dus ook de corporatie ontzorgt. W&R-Renovatie staat in dit geval voor renoveren zonder zorgen.

De reportage is gemaakt door Uitgeverij Aeneas voor Renda, het kennisplatform voor de bestaande bouw. De makers laten ons door de ogen van de bewoners kijken naar de menselijke zijde van renovatie. Hoe wordt een renovatieproces door de bewoners ervaren? En wat wordt er gedaan om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen?

Leereffect
Crisiswerkplaats vindt dit een perfect voorbeeld van goede communicatie met getroffenen. Het laat ook goed zien wat wij bedoelen met getroffenen: niet in de betekenis van ‘slachtoffer’ maar van ‘mensen die het treft’, en die er last van hebben als het slecht is geregeld. Het uitgangspunt dat hier zo goed blijkt te werken is eenvoudig: “Voordat ik ook maar IETS doe leg ik eerst aan de mensen uit wát ik ga doen. Eerder doe ik niets.” Zo ontstaat persoonlijk contact en wordt krediet opgebouwd. Men is heel transparant bezig met het managen van verwachtingen. Dan heb je al zoveel gewonnen. De ‘emotionele bankrekening’ is op deze manier goed te beheren, en kleine tegenslagen worden veel soepeler opgevangen.

Renda – W&R-Renovatie door de ogen van de bewoners from Uitgeverij Æneas on Vimeo.

Plaats een reactie