Workshops

Workshops

“Alleen de druïde kent de formule”.

Dit oude motto blijkt maar al te waar in het geval van de sociale media op internet. Ervaringsleren hoort centraal te staan. Je moet het echt zelf ervaren hebben, wil je weten hoe het werkt en wat je ermee kunt doen. Zelf uitproberen werkt beter dan erover lezen. Een workshop waarbij je zelf achter de knoppen zit, werkt beter dan een demonstratie zien geven door een docent. Maar om de leertijd compact te houden is het wel ideaal als een ervaren docent je helpt.

De Crisiswerkplaats kan verschillende soorten workshops samenstellen uit verschillende thematische blokken. Elke workshop is dus maatwerk en past zo nauwkeurig mogelijk bij de leerwensen van de groep. Recente incidenten waarbij de sociale media een rol speelden dienen in de workshop als casus. De voorbeelden, die wij verzameld en gedocumenteerd hebben zijn onderdeel van de workshop.
Via een voorbespreking (telefonisch) stemmen we af welke onderwerpen behandeld moeten worden en welke concrete casussen van crisiscommunicatie in elk geval besproken moeten worden. Samen kiezen we de gewenste inhoud, tijdsduur en bepalen we wie de deelnemers zullen zijn (welke functies).

Drie voorbeelden van mogelijke workshops.

Workshop: Kennismaking sociale media

Web 2.0 is de verzamelnaam voor allerlei nieuwe soorten websites waarbij de interactie tussen de gebruikers een belangrijke rol speelt. Netwerken, websites waarop mensen foto’s of filmpjes met elkaar delen, al deze vormen van internetgebruik wordt ook wel aangeduid met de verzamelnaam ‘sociale media’.
In deze cursus maak je op een hele compacte manier kennis met de verschillende aspecten van web 2.0. Je krijgt talloze voorbeelden gepresenteerd en overal wordt de relatie met crisiscommunicatie duidelijk gelegd. Heb je zelf geen tijd om vele uren rond te struinen over het internet, dan is deze cursus een goed alternatief.  Via de online leeromgeving van de Crisiswerkplaats krijg je bovendien een digitaal overzicht mee waarmee je thuis de meest interessante mogelijkheden nog eens rustig verder kunt onderzoeken.

Workshop: Twitter als informatiemedium

Twitter voorziet in een informatiebehoefte met als kenmerken: snel, actueel, hoofdpunten. Kranten en tijdschriften citeren regelmatig tweets. Bovendien helpen allerlei tools de twitteraars bij het verzamelen, ordenen en laten presenteren van informatie. Daardoor wordt het medium steeds minder vluchtig en steeds meer een bron van betekenis. Wat betekent dit voor de beleidsmaker, voorlichter of journalist? In deze dag leer je meer over de informatiefunctie van Twitter, en bovendien ga je zelf verkennen wat je ermee kunt. Je gaat onder leiding van docenten zelf op internet aan de slag met het gebruiken van diverse functies van Twitter, niet alleen als communicatie-medium, maar ook als zoekmachine, informatiebron en als hulp voor het bewaken van informatiestromen. Het helpt je om een actueler zicht te krijgen op de rollen van zenders en ontvangers van informatie tijdens een crisis. Als de deelnemers beschikken over een computer met internet kan in de cursus ook geoefend worden met bijvoorbeeld de mogelijkheden van Twitter en de diverse twittertools. Deze tools maken Twitter niet alleen tot een instrument voor communicatie, maar ook tot een krachtige zoekmachine.

Simulatie: Rollenspel op Twitter

Voor wie nog niet echt actief is op Twitter, lijkt het een grote stap om in het echt te gaan uitproberen hoe het werkt. Vooral in de sfeer van crisiscommunicatie is het prettig om het eerst eens in een simulatie-omgeving te kunnen verkennen. Crisiswerkplaats stelde een rollenspel samen op een besloten platform met twitter-simulatie. In een afgeschermde omgeving krijgen de deelnemers van een cursus een uurtje de kans om zich in te leven in een rol als betrokkene, toeschouwer of professional tijdens een incident. Iedereen ervaart zo hoe het medium werkt en uiteraard is er een leerzame nabeschouwing om samen de argumenten voor en tegen te kunnen ordenen.

Meer weten? Neem contact met ons op.